Znamy kilka tytułów analizowanego utworu: Lament świętokrzyski, Posłuchajcie bracia miła, Żale Matki Boskiej pod krzyżem. Pierwszy tytuł pochodzi od benedyktyńskiego klasztoru Św. Krzyża na Łysej Górze, gdzie tekst był przechowywany. Wiersz powstał w drugiej połowie wieku XV, zapisał go w latach 70. przeor klasztoru, Andrzej ze Słupi. Jest to obok Bogurodzicy najwspanialszy przykład polskiej liryki średniowiecznej.

Podmiotem licznym autor uczynił Matkę Bożą. Utwór ma formę monologu Maryi stojącej pod krzyżem, na którym wisi jej syn, Jezus. Motyw ten był często wykorzystywany zarówno w malarstwie średniowiecznym, jak i w apokryfach. Pieśń składa się z ośmiu zróżnicowanych pod względem długości i budowy strof.


Utwór rozpoczyna się apostrofą Maryi do wszystkich ludzi; Matka Chrystusa prosi ich o wysłuchanie jej historii o tym, co stało się w Wielki Piątek:
Posłuchajcie, bracia miła,
Kcęć wam skorżyć krwawą głowę;
Usłyszycie moj zamętek,
Jen mi się [z]stał w Wielki Piątek.

Maryja zakłada dobrą wolę słuchających jej ludzi, dlatego mówi do nich z czułością i przyjaźnią: „bracia miła”. Prosi ich nie tylko o wysłuchanie, ale także o współcierpienie wraz z nią, o okazanie jej litości:

Pożałuj mię, stary, młody (...)

Pierwsze dwie czterowersowe strofy pełnią rolę wprowadzenia do właściwego lamentu. Maryja zarysowuje przyczynę swojego cierpienia, którą jest śmierć jej jedynego syna. W tych strofach pojawiają się określenia ekspresywne, dwukrotnie występuje przymiotnik krwawy: „kcęć wam skorżyć krwawą głowę” i „krwawe gody”, co podkreśla tragizm głównej bohaterki. Druga zwrotka kończy się wersami:
Jednegociem syna miała
I tegociem ożalała

Paralelizm składniowy, uwydatniony jeszcze rymem wewnętrznym (jednegociem – tegociem) i zewnętrznym (miała – ożalała) podkreśla wielkość straty „jedynego syna”.

W trzeciej strofie nie pojawiają się już żadni adresaci, jest to liryka pośrednia. Maryja opisuje scenę ostatnich chwil Jezusa. Po raz kolejny pojawia się dwukrotnie epitet krwawy, dwa razy powtórzony jest także epitet ciężki. Maryja mówi w czasie teraźniejszym, co uwydatnia ekspresję – czytelnik wiersza staje wraz z nią pod krzyżem, wraz z nią cierpi.

strona:   - 1 -  - 2 - 
  Dowiedz się więcej
1  Satyra na leniwych chłopów - analiza i interpretacja
2  Streszczenie Boskiej komedii
3  Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim - streszczenie



Komentarze
artykuł / utwór: Lament świętokrzyski - analiza i interpretacja


  • Analiza doskonała. Z resztą nie tylko tego utworu. Cała strona klp jest świetnie opracowana, wszystkie lektury dokładnie omówione, streszczone. Polecam tę stronę wszystkim znajomym, pomoże ona zdać maturę. Dziękuję :)
    Lava ()

  • świetna analiza, bardzo rzeczowa. często znajduję takie chaotyczne, które trzeba przeczytać kilka razy żeby coś z nich wyłapać. ta jest taka, jaka powinna być każda analiza ;)
    Anonim ()

  • To opracowanie jest naprawde świetne :) Dzięki temu mogłam napisać wypracowanie na język polski z przyjemnością, ponieważ doskonale zrozumiałam tekst... Dzięki:)
    Martuś (martusia2017 {at} buziaczek.pl)

  • Chodze do I-szej klasy liceum. Mam do napisania wypracowanie. Dobrze ze znalazlam tak dobre opracowanie, które ułatwilo mi zrozumienie utworu. Dzięki!;)
    Madzialena ()

  • warto takze dodac, ze wprowadzenie czasu teraznijeszego do zdarzen z przeszlosci to zabieg zwany praesens historicum. zwroty matki do roznych podmiotow to akt desperacji i szukanie zrozumienia
    stefi ()

  • Bardzo dobrze opracowana analiza, ciesze się że tu trafiłem :D. Jest opracowana krok po kroku z cytatami przez co łatwo jest zrozymiec sens tego utworu. :D
    Mateo ()



Dodaj komentarz (komentarz może pojawić się w serwisie z opóźnieniem)


Imię:
E-mail:
Tytuł:
Komentarz:
 





Tagi: